Formulir Kontak

 

Akhlak Islam Dalam Kepribadian Seorang Muslim




Menurut bahasa, perkataan akhlak berasal dari perkataan (al-khulq) yang berarti tabi’at, kelakuan, perangai, tingkahlaku, adat kebiasaan bahkan dengan agama itu sendiri. Sedangkan menurut istilah adalah sifat yang tertanam di dalam diri manusia yang dapat mengeluarkan sesuatu perbuatan dengan senang dan mudah tanpa pemikiran, penelitian dan paksaan.
Islam memiliki dua sumber dan menjadi sumber dari segala sumber yaitu AL-Qur’an dan As-Sunnah. Dan dari kedua sumber itulah menjadi sumber dari akhlak islamiyah. Hal itu juga dikuatkan dengan hadist berikut, "Islam itu akhlak yang baik". Begitu juga sabda Baginda yang bermaksud : "Tidak ada sesuatu yang lebih berat timbangannya selain daripada akhlak yang mulia."
Akhlak islam dalam pembentukan pribadi memiliki beberapa karakteristik seperti yang telah di jelaskan oleh Dr. H. Zaenudin Bukhori, M.Ag seperti :
1. Kebajikan mutlak.
2. Kebaikan yang menyeluruh.
3. Konsisten dan mantap dalam mengerjakan kebajikan.
4. Ketaatan menjalankan perintah dan menjauhi.
5. Pengawasan internal secara continue.

Ruang lingkup akhlak seorang muslim sangat luas seperti, akhlak manusia sebagai hamba Allah, akhlak terhadap sesama manusia, terhadap alam, terhadap orang tua dan masih banyak lagi. Dalam penjabaranya akhlak akan saya perkecil menjadi tiga, yaitu :
1.Akhlak terhadap Allah
2.Beriman kepada Allah, yaitu percaya, yakin kepada Allah dan menjalankan segala perintahnya dan menjauhi larangannya.
3. Beribadah dan mengabdikan diri kepada Allah.
Senangtiasa bertaubat kepada-NYA ketika lupa dan melakukan hal-hal yang dilarang-NYA.
4. Mencari keridhoan Allah, dan selalu mengharapkan Allah ada dalam setiap apa yang di kerjakan.
5. Menjalankan segala hal yang wajib dan fardhu.
6. Ridho terhadap apa yang di berikan Allah, seperti sabda Nabi : "Apabila mendapat kesenangan dia bersyukur dan apabila dia ditimpa kesusahan dia bersabar maka menjadilah baik baginya."
Akhlak dengan manusia Akhlak dengan Rasulullah, yaitu percaya bahwa rosulullah adalah utusan Allah.
Akhlak dengan Ibu dan Bapak, seperti firman Allah SWT : " Kami perintahkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapa."
Akhlak dengan Guru, hal ini di kuatkan oleh satu hadist Rosulullah, yaitu : "Muliakanlah orang yang kamu belajar daripadanya."
Akhlak dengan tetangga, kaum muslimin sangat di anjurkan untuk menghormati tentangganya dengan tidak menggangunya dan membuat mereka nyaman bertetangga dengan kita.
Akhlak dengan suami istri, seperti firman Allah : "Dan gaulilah olehmu isteri-isteri itu dengan baik."
Akhlak dengan Anak-anak, seperti hadist Nabi :  "Anak-anak lelaki disembelih aqiqahnya pada hari ketujuh dari kelahirannya dan diberi nama dengan baik-baik dan dihindarkan ia daripada perkara-perkara yang memudharatkan. Apabila berusia enam tahun hendaklah diberi pengajaran dan pendidikan akhlak yang baik."
Akhlak dengan kerabat, seperti firman Allah : "Sesungguhnya Allah menyuruh kamu berlaku adil dan berbuat kebajikan dan memberi kepada kaum kerabat."
Akhlak terhadap makhluk selain manusia.
Malaikat, Akhlak Islam menuntut seseorang muslim supaya menghormati para malaikat dengan menutup aurat walaupun bersendirian dan tidak ada orang lain yang melihat.
Jin,  Adab terhadap golongan jin di antaranya, Rasulullah melarang membuang hadas kecil di dalam lubang-lubang di bumi karena tempat itu  adalah kediaman jin.
Hewan, tidak memberinya beban di luar kesanggupanya ketika hewan itu digunakan dalam bekerja, ketika menyembelih menggunakan pisau yang tajam.
Alam, manusia di perintahkan untuk menjaga alam, menggunakannya secara tidak berlebihan, dan tidak semena-mena terhadap alam.

Total comment

Author

Unknown

0   comments

Posting Komentar

Cancel Reply